De functie van secretaris is binnen een bestuur en Raad van Toezicht een belangrijke functie. Meestal is zij of hij verantwoordelijk voor de verslaglegging van de besluiten die genomen zijn tijdens de vergadering.
Veelal doet een secretaris meer. In de cyclus van een vergadering komen de volgende taken aan de orde:
De functie van voorzitter is in veel gedragscodes beschreven, die van secretaris is veelal niet en daarmee onderbelicht. De secretaris is degene die zorgt dat de radertjes in de organisatie goed blijven lopen. Een goede secretaris is dan ook van groot belang!
Een goede secretaris moet kunnen lezen en schrijven met de voorzitter. Als de voorzitter met een leuk voorstel komt, is het aan de secretaris om dat voorstel te toetsen op het vastgestelde beleid. Een secretaris is idealiter iemand die gestructureerd werkt en in structuren denkt. Punctueel en systematisch zijn moet in haar of zijn bloed zitten.
Een secretaris moet ook iemand zijn die kan delegeren. Want het grootste risico dat je loopt als secretaris is om de vergaarbak te worden van alle ideeën, klussen en klusjes. Daarvoor kun je dan misschien op zoek naar een secretaresse.