De kranten staan er bol van! Explosieve prijsstijgingen en koopkrachtdaling! Wat betekent dit voor jouw organisatie, deze explosieve prijsstijgingen? En wat kun je eraan doen als bestuurder?
Vraag jij je dit ook af? Wij geven een aantal tips.
De eerste stap is om niet direct mee te gaan in alle emoties maar te inventariseren met welke prijsverhogingen je als organisatie te maken krijgt. Wat betekenen al deze berichten daadwerkelijk voor jouw organisatie en wat kun je doen?
Kijk bijvoorbeeld naar het huurcontract. Is de gemeente de eigenaar en verhuurder? In dat geval is het redelijk wanneer de gemeente de subsidie met een zelfde percentage indexeert als de huurverhoging.
Is er sprake van een particuliere huurder? Het kan best zijn dat de eigenaar jouw organisatie een warm hart toedraagt en zelf niet met extra kosten wordt geconfronteerd. Ga in gesprek met jouw verhuurder en vraag om een redelijke indexering.
Ga na welke energiecontracten er zijn afgesloten. Is het contract vast of variabel? Als de energie wordt geregeld door een tussenpersoon of door de verhuurder, ga dan in gesprek met deze tussenpersoon. Vraag wat zij hebben gedaan en kunnen doen om de schade van de prijsverhogingen te beperken. Heeft de tussenpersoon niet actief opgetreden? In dat geval is het niet vanzelfsprekend dat de prijsverhoging volledig wordt doorberekend aan de huurder. Ga het gesprek met elkaar aan!
Als je dan toch in gesprek bent met de energieleverancier, vraag dan tips hoe om te gaan met energie. Wat loont meer? Iedere nacht de verwarming heel laag zetten? Of is het raadzamer deze juist niet te laag te zetten zodat er minder opgewarmd hoeft te worden in de ochtend en na het weekend?
Bekijk ook het thuiswerken. Hoeveel dagen werken medewerkers op kantoor?
Wat betekent dit voor het energieverbruik?
Wat heeft de eigenaar van het gebouw aan verduurzaming gedaan? Zijn er zonnepanelen? Is het gebouw goed geïsoleerd? Ook als dat niet aan de orde is, dan is het niet vanzelfsprekend dat alle extra kosten voor rekening van de huurder, dus jouw organisatie, komen.
Heeft jouw organisatie inkomsten van leden of bezoekers? Het is niet leuk om te doen maar wel noodzakelijk. Kondig tijdig bij klanten een prijsverhoging aan.
Doe je dit niet, dan ‘hol je achteruit’.
Indexeer royaal de subsidieaanvragen! De prijsstijgingen zijn dit jaar wellicht al hoger dan begroot. En volgend jaar vinden nieuwe verhogingen plaats. Maak dit bespreekbaar met de subsidieverlener. Hierbij is het belangrijk dat je inhoudelijke verhaal voor zich spreekt. Wat is de impact voor de gebruikers van de diensten en activiteiten van jouw organisatie? Maak er een mooie aansprekende presentatie van.
Ook jullie eigen medewerkers worden geconfronteerd met prijsverhogingen. De boodschappen worden duurder, energieprijzen stijgen explosief en brandstof wordt duurder. Is er dit jaar een klein overschot in de begroting? Maak dan een gebaar naar je medewerkers en geef ze een eenmalige compensatie. Ga wel even na wat dit financieel voor de organisatie betekent in relatie tot de Werkkostenregeling!
En denk eens na over een Fietsenplan. Dat is al te realiseren zonder dat het de organisatie geld kost. Het voordeel voor de medewerker is het bruto-netto effect.
Wil je meer Tips van Cirkeltoezicht over besturen?
Meld je dan aan voor ons Bestuursbericht via onze website: www.cirkeltoezicht.nl